דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם מסתובבים לכם בהנאה ברחוב קניות מרכזי בעיר המגורים שלכם. בכל פעם כשאתם מנסים לפתוח חנות של בית עסק, הדלת נעולה בפניכם. דרך דלת הזכוכית אתם מזהים לקוחות מחוייכים ומרוצים, נותני שירות אדיבים ומוצרים שעונים בדיוק על מה שאתם מחפשים. ובכל זאת, הדלת בפניכם חסומה. אותה דלת חסומה וחוסר היכולת שלכם לקבל את מבקושכם, ככל הנראה יציפו תחושות תסכול, עלבון וכעס.

ההקדמה הזו נועדה לשקף בפניכם את המציאות של לא מעט אנשים בישראל. לצד עסקים נגישים שרואים בכולם כלקוחות ראויים, ישנם עסקים לא נגישים שמונעים מרבים את הזכות לחוש שווים. כעת, כשגם אתם מתכננים את האפליקציה הבאה שלכם (או אולי אפילו זו הראשונה), חשוב שגם אתם תנגישו אותה. האפליקציה שלכם – האפליקציה של כולם!

אפליקציה מונגשת – איך זה נראה בפועל?

האם להנגיש את האפליקציה? התשובה כמובן חיובית. ההנגשה למעשה צריכה להתמקד בהנגשת המסרים גם לקהלים הסובלים ממוגבלות מסוימת. לדוגמא:

• אפשרות להגדיל את הפונט באפליקציה, כך שהיא תונגש לאנשים הסובלים מלקות ראייה (דומה מאד לאפשרות הגדלת הפונט בסמרטפונים)
• באמצעות יישומון פנימי של האפליקציה, יהיה ניתן ליהנות מהדרכה קולית שתסייע בניווט בה. הנגשה זו מיועדת לאנשים הסובלם מלקות הראייה משמעותית יותר
• הנגשה לכבדי השמיעה: הוספת כתוביות לסרטוני הדרכה שונים באפליקציה ועוד...

הנגשת אפליקציה – לפני הפיתוח או לאחריו?

לעתים, ישנם אלו שנזכרים להנגיש את האפליקציה רק לאחר שהיא נמצאת בחנויות היישומונים, ולאחר שרבים כבר נהנים ממנה. אנו ממליצים בחום לשים דגש על סוגיית הנגישות עוד בשלבי הפיתוח הראשונים, ולהבין כי מדובר על חלק בלתי נפרד מהתוצר השלם – האפליקציה שלכם. מהם החסרונות של אסטרטגיית פיתוח שלא כוללת בתוכה את ההנגשה מראש?
• בזבוז אדיר של זמן, ולעתים גם של כסף
• לאחר שהאפליקציה מושקת, אתם מוצאים עצמכם בסבב פיתוח נוסף
• נזק תדמיתי: משתמשים שזקוקים להנגשה מגלים כי היא לא מונגשת
• אתם מאבדים קהל משתמשים רב (פחות הורדות)
• הוצאה כספית נוספת על פרסום האפליקציה ויחסי ציבור

האחריות החברתית שלכם: הנגשת האפליקציה

לא אחת, כשמעלים את השאלה האם להנגיש את האפליקציה או שלא, עולה הנושא של קהל היעד:
האם הקהל שהוגדר כקהל פוטנציאלי לאפליקציה, אכן זקוק להנגשה? התשובה היא שהשאלה הזו איננה רלוונטית. מוגבלויות שונות כדוגמת ליקויי שמיעה או ראייה, אינן רלוונטיות לגיל, לסטטוס או למין. החובה החברתית שלכם היא להנגיש את האפליקציה בכל מקרה, גם אם בסופו של דבר רק בעל מוגבלות אחד בלבד יעשה בה שימוש.

נגישות אפליקציה: פיתוח דינאמי שלא נגמר

כמשתמשים בעצמכם באפליקציות, גם אתם יודעים כי האפליקציה איננה סטטית – אלא כזו שנוטה להשתדרג. אותם שדרוגים מתמקדים בעיקר בשדרוג חווית המשתמש, הוספת פיצ'רים והוספת תכנים. כשם שאתם משקיעים בגרסת האפליקציה "הרגילה", עליכם לשפר ולשדרג גם את הגרסאות המונגשות. כלומר, ההנגשה איננה מתחילה ונגמרת בשלבי הפיתוח הראשונים. מדובר על תחום שאתם צריכים ללמוד, להקדיש לו תשומת לב ולחשוב דרך קבע מהו הדבר הבא שתוכלו לעשות.

התדמית שלכם – עם הנגשה ובלי הנגשה

לא שצריך עוד לשכנע אתכם מדוע הנגשת האפליקציה חיונית וחשובה, אך כן אפשר לחתום את הסוגייה באופן הבא: בסופו של דבר, אתם רוצים לייצר לעצמכם תדמית חיובית ולעטוף את השקת האפליקציה באלמנטים חיוביים. אפליקציה שאיננה מונגשת עלולה לזכות ביחסי ציבור שליליים, זאת בעקבות שלילת האפשרות לקהלים מסוימים ליהנות ממנה. מנגד, אפליקציה מונגשת מזכה אתכם במעין "תו איכות" – כרגישים וכמעורבים חברתית.



עוד בנושא:
פיתוח אפליקציות לילדים
יש לי רעיון לאפליקציה למי לפנות
פיתוח אפליקציות היברידיות
כמה עולה לפתח אפליקציה
פיתוח אפליקציות




לקבלת הצעה להליך אפיון ופיתוח או הכוונה וייעוץ לבניית אפליקציה צרו קשר - חברת שערי מידע בע"מ