כשאתם מעוניינים לפתח תוכנה עם חברה מקצועית, סביר כי כל מה שאתם יכולים לחשוב עליו הוא התוצר הסופי שישרת אתכם. עם זאת, בכדי להגיע לתוצר איכותי, משביע רצון וכזה שאכן ישרת אתכם, עליכם לצאת לדרך משותפת של עשייה שאינה בהכרח קצרה.
בעוד אתם ערוכים לשלבים כדוגמת איפיון הצרכים שלכם, בדיקות מקדימות וישיבות צוות עם החברה המפתחת, ישנם שלבים שאינכם מודעים להם (או לפחות לחשיבותם), עד לרגע בו אתם אכן מתעכבים עליהם. אחד השלבים המהותיים ביותר וישנם אלו שיגידו שגם המהותי ביותר, הוא השלב בו מומלץ לכם לבצע בדיקת בטא:
הודות לבדיקת הבטא, אתם יכולים להשמיש את התוכנה החדשה שלכם ולתת לקבוצה של אנשים להתנסות בה. על מנת להמחיש את חשיבותה של הבדיקה, הרי שאפשר לקחת דוגמא מעולם המסעדנות: כל מסעדה חדשה שנפתחת, יוצאת בתקופה הרצה של כשלושה חודשים לערך, כאשר בתקופה זה לומדים לדייק את המנות, לקרוא את הקהל, להבין עד כמה הוא שבע רצון ובהתאם לתקן מנות, להסיר מנות ולהוסיף מנות חדשות.?:
דומה הדבר בדיוק עם בדיקת הבטא. רגע לפני שמתחילים להפיץ את התוכה לעובדים או לקהלים נרחבים יותר, מומלץ מאד לבצע את בדיקת הבטא. על מנת לבצע את הבדיקה, יש לאסוף קבוצה של אנשים (לרוב זו גם תהיה קבוצה יחסית גדולה), שכל תפקידה הוא להשתמש בתוכנה. על חברי הקבוצה לדווח לכם על הדברים הבאים:
• לאתר כשלים ובעיות
• לדווח על שביעות רצון כללית
• לספר על חווית השימוש שלהם
• המלצות לשיפורים ותיקונים
החברה שתפתח עבורכם את התוכנה תוכל להמליץ לכם מהניסיון האישי שלה, כאשר ההמלצה החד משמעית היא אכן לבצע את הבדיקה. לאחר שאתם משקיעים בשני משאבים יקרים מאד – זמן וכסף, כדאי לבצע את היישורת האחרונה עם בדיקת בטא שיכולה לשקף את טיבה של התוכנה. כשבוחנים לעומק את הבדיקה ואת המאפיינים שלה, מגלים כי ישנו יתרון מובהק וחיסרון מובהק:
• היתרון הוא כמובן האפשרות שלכם לקבל משוב איכותי מקבוצה איכותית של אנשים. מעבר למשוב ששם את הדגש על החוויה הכוללת, הרי שאתם מקבלים גם דו"ח אמין של תקלות, כשלים ודברים שיש לדייק אותם.
• החיסרון הוא העלות הכספית. על מנת לבצע את הבדיקה עליכם להשקיע בפרוייקט סכום כסף נוסף – זאת בנוסף לכל עלויות הפיתוח. ההמלצה: הוסיפו את הוצאות הבדיקה לתכנון התקציב הראשוני שלכם טרם היציאה לדרך.
נאחרי שאתם בוחרים את קבוצת המשתמשים שתוכל לבצע עבורכם את בדיקת הבטא, כדאי בהחלט להגדיר מטרות. בעת שההנחייה היחידה שלכם לקהל המשתמשים תהיה "פשוט תספרו לנו משהו על התוכנה", הרי שהשימוש בה יהיה מאד לא ממוקד, תוך שיהיה להם קשה מאד לרכז את תשומת הלב. לכן, הגדרת מטרות יכולה להיות דבר נפלא שיקדם אתכם, וגם ימקד את חברי הקבוצה. שימו לב כי תוכלו להגדיר מטרות אחרות לכל חבר קבוצה, אך גם תוכלו לבקש מכל המתנסים בתוכנה את אותן הדרישות. דוגמא למטרות שונות:
• איתור של תקלות
• חוות דעת על חווית השימוש
• עד כמה התוכנה מהירה
• עד כמה התוכנה ידידותית לשימוש
• האם התוכנה עונה על צורך
• איך התוכנה בהתאם לתוכנות מתחרות ועוד...
חשוב מאד שקבוצת בודקי התוכנה תהיה קבוצה אמינה המבוססת על אנשים איכותיים. חשוב מאד "לתפעל" את הקבוצה ולהפוך אותה מחוייבת כמה שניתן לבדיקה. איך עושים זאת?
• בקשו מכל בודק דו"ח סוף יום
• נהלו שיחות טלפון עם הבודקים
• בקשו מהבודקים להחליף רשמים עם עמיתיהם